» » دانشجو بود معلم شد/ چشم روشنی‌ جهاد دانشگاهی به جامعه قرآنی


17 مهر 1396
دانشجو بود معلم شد/ چشم روشنی‌ جهاد دانشگاهی به جامعه قرآنی

ناهید رزاقی از دانشجویانی است که به شوق آموزش قرآن و فراگیری بهتر مبانی و مفاهیم قرآنی وارد دوره‌های «دانشجو معلم قرآن» جهاد دانشگاهی شده و مدتی است در منزل پدری‌اش به برگزاری کلاس‌های قرآنی به صورت رایگان اقدام کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، انسان همواره نیازمند ارتباط مستقیم با آفریننده و هستی‌بخش خود است و ضرورت دارد که در طول زندگی برای داشتن زندگی سالم و موفق در این مسیر طریق راه کند. این ارتباط اگرچه از طریق نماز، مناجات و رازگویی درونی و قلبی انجام می‌گیرد، اما بعضا دسترسی به کلمات خود خداوند، بسیار لذت‌بخش‌تر، اطمینان‌آور و اثرگذارتر است؛ از این رو فراگیری مبانی و مفاهیم قرآن کریم در زندگی بشری می‌تواند در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی باشد.


رسالت قرآن، رشد ایمان و جهت‌دهی به حرکت انسان است و با توجه به اسارت علم، ضرورت پایبندی به كتاب آسمانی به دور از تحریف و یک مکتب الهی آشکار شده است. در این میان سازمان‌ها و نهادهای مختلفی وارد این عرصه شده‌اند تا قرآن را از مهجوریت فعلی خود خارج کنند و عرصه تبلیغ و ترویج مبانی و مفاهیم قرآنی را پیش‌ گیرند؛ حال سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از موثرترین و اثرگذارترین این سازمان‌ها از بدو تاسیس تلاش کرد تا دو مقوله دانش و فناوری و فرهنگ را مد نظر قرار دهد و‌‌ همان‌گونه که اسم این نهاد نشان می‌دهد محیط دانشگاهی میزبان اصلی این فعالیت‌ها قرار گرفت.

 

این نهاد با توجه به رسالت خود توجه ویژه‌ای را به قرآن و تبلیغ و ترویج مبانی آن داشته و فعالیت‌های موثری را در این زمینه صورت داده است، که تاسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایجاد خبرگزاری ایکنا از این دست فعالیت‌ها است. در این میان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز که سازماندهی همه برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی به منظور پاسخگویی به نیازهای دینی جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان را وظیفه خود می‌داند، مدتی است طرحی را با عنوان «دانشجو معلم قرآن کریم» در دست اجرا دارد، طرحی که به گفته حمید صابر‌فرزام، رییس این سازمان هدف از آن استفاده از ظرفیت دانشجویان برای ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی از محیط دانشگاهی است.


طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» عنوان برنامه‌ای در سطح دانشگاه‌های کشور است که از سال ۱۳۹۲ توسط سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تاکنون در حال برگزاری است. در این طرح، دانشجویان آشنا با روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم پس از شرکت در آزمون ورودی و شرکت در جلسات آموزشی کوتاه مدت می‌توانند مدرک پایان دوره دریافت کنند و به عنوان مربی آموزش قرآن فعالیت کنند.


باتوجه به اینکه این طرح مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته، هر ساله افراد بسیاری موفق به کسب گواهینامه این دوره می‌شوند و در ادامه فعالیت‌های خود اقدام به برگزاری کلاس‌های قرآنی در سطح مناطق و محلات خود در جای‌ جای کشور کرده‌اند. تاثیرگذاری این دوره‌ها بنا به گفته خود کارآموزان در زندگی آنها بسیار زیاد بوده و حتی مسیر زندگی آنها را تغییر داده است.


زیبایی کار این افراد اینجاست که آنها نگذاشته‌اند، قرآن کریم سر طاقچه عادت فراموش شود؛ آنها کسانی هستند که نمی‌خواهند روی قرآن‌هایشان گرد روزمرگی و «سالی یکبار» بنشیند یا فقط در مراسم عقد و عزا و به رسم سنت، چشم در چشم آیات خدا بیندازند.

 

به همین جهت خبرگزاری ایکنا سراغ انسان‌های بی‌ادعایی رفته که آیات قرآن را زندگی کرده‌اند؛ این کتاب آسمانی جایی در گوشه قلب آنها قرار گرفته و راه زندگی را نشان‌شان می‌دهد؛ و حالا آن قدر به قرآن نزدیک هستند که اگر با قصه آنها آشنا شوید، در هنگام قرائت بعضی از آیات قرآن یاد آنها خواهید افتاد. از این جهت تصمیم گرفتیم تا نمونه‌هایی از فعالیت دانشجو معلمان قرآن کریم را که موفق به راه‌اندازی کلاس‌های قرآنی بعد از اتمام دوره‌های جهاد دانشگاهی شده‌اند منتشر کنیم و با نحوه فعالیت آنها بیشتر آشنا شویم. در ادامه این گفت‌وگو را دنبال کنید:


*خودتان را معرفی کنید و بفرماید چطور با این کلاس‌ها آشنا شدید و اقدام به برگزاری کلاس‌های قرآنی کردید؟

ناهید رزاقی، ۲۲ ساله و در حال حاضر دانشجوی تربیت مربی قرآن کریم هستم. در ابتدای ترم سوم دانشگاه متوجه برگزاری این کلاس‌ها توسط جهاد دانشگاهی در دانشگاه محل تحصیلم شدم و به دلیل شوق آموزش قرآن و فراگیری بهتر مبانی و مفاهیم قرآنی وارد دوره‌های جهاد دانشگاهی شدم. بعد از یک سال دوره دیدن در این طرح، اقدام به برگزاری کلاس‌های قرآنی در منزل پدری‌‌ام در شهرک قائمیه شهرستان اسلامشهر کردم.


نزدیک به دو دوره کلاس برگزار کردم که اولین کلاس قرآنی را برای دوره ابتدایی و دومین دوره را برای بزرگسالان برگزار کردم. البته همزمان کلاس‌هایی را برای بچه‌ها و بزرگسالان دارم. این کلاس‌ها را با هدف تدریس قرآن، تشویق افراد به قرآن، تقویت و تبیین مبانی و مفاهیم قرآنی در شهر و محله خودمان شروع کردم. البته به دلیل آشنایی قبلی با قرآن علاقه‌مند شدم در کلاس‌های جهاد دانشگاهی شرکت کنم و قرآن را به صورت بیشتر و بهتری فرابگیرم و در نهایت آن چیزی را که در این کلاس‌ها و در دانشگاه یاد می‌گیرم توسعه بدهم.

 

ابتدای سال تحصیلی گذشته با بسیاری از مباحث قرآنی آشنایی نداشتم، اما بعد از حضور در کلاس‌های قرآنی جهاد دانشگاهی که به مدت ۱۰۰ ساعت بود به صورت کامل و جامع توانستم اطلاعات خودم را افزایش دهم. این کلاس‌ها به دلیل سخت‌گیری و دقتی که در آموزش افراد داشتند مطالب را به صورت حرفه‌ای فرا می‌گرفتیم. با توجه به اساتید خوبی هم که انتخاب شده بود مطالب را به درستی فرا گرفتم و امروز در مسیری قرار گرفتم که آموزه‌های خودم را به بچه‌ها و علاقه‌مندان به قرآن انتقال می‌دهم. در کلاس‌های جهاد دانشگاهی بعضی موارد را از دانشگاه خودمان هم بهتر آموزش می‌دادند و از همین جهت خیلی از مباحث را آنجا یاد گرفتم.


*چطور و چگونه این کلاس‌ها در خانه خود برگزار کردید؟

به‌خاطر اینکه برای اولین بار کلاس آموزشی برگزار می‌کردم، تصمیم گرفتم کلاس‌ها را با حضور بچه‌ها و علاقه‌مندان در خانه خودمان راه‌اندازی کنم و آموزش را به همسایگان بدهم و بعد از آن فعالیتم را توسعه دهم. آموزش قرآن را بر اساس علاقه خودم انتخاب کردم و از بچگی قرآن را دوست داشتم و مادرم در کودکی حفظ قرآن را با من بسیار کار می‌کردند، اما یک دوره آن را کنار گذاشتم و دوباره در دانشگاه آن را شروع کردم.

 

در منطقه ما به قرآن اهمیت زیادی می‌دهند به حدی که در کوچه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم دو دارالقرآن وجود دارد که به علاقه‌مندان درس می‌دهند. خوشبختانه علاقه والدین در محله ما به این مسائل زیاد است و به فرزندان خود اجازه حضور در این کلاس‌ها را به راحتی می‌دهند. این کلاس‌ها را به خاطر علاقه و شور و شوق بچه‌ها از شنبه تا پنج‌شنبه برگزار می‌کنم و تنها جمعه‌ها را تعطیل گذاشته‌ایم. روزانه یک تا دو ساعت را برای بچه‌ها می‌گذارم که به همراه داستان، شعر و بازی آموزش قران را به آنها آموزش می‌دهم و خدا رو شاکرم که در این جریان شاهد انس و الفت بیشتر‌ خانواده‌ها و بچه‌ها با قرآن هستم.


*شیوه شما برای انتقال مبانی و مفاهیم قرآنی به شاگردان مخصوصا کودکان چگونه است؟

یک ماه طول می‌کشد که کلاس قرآنی تمام شود. هزینه‌ای هم از افراد نمی‌گیرم چراکه جهاد دانشگاهی از ما خواسته بود برای برگزاری کلاس‌ها هزینه‌ای را دریافت نکنیم و من هم تمامی کلاس‌ها را به صورت کاملا رایگان برگزار می‌کنم. از این جهت در هر جلسه سعی می‌کنیم پیام‌های قرآنی را با بیان احادیث قدسی و احادیث معصومین(ع)، بیان کنم و توضیحی را در مورد احادیث بیان کنم. همچنین از خود پیام‌های قرآنی به صورت موضوعی در کلاس‌ها استفاده می‌کنم و در همه آموزش‌ها برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها بازی و شعر را همراه آموزش‌ها می‌کنم.

 

این مربی جوان قرآنی تاثیر آموزش قرآن در زندگی خود زیاد را می‌داند و می‌گوید: زمانی که انسان قرآن را قرائت می‌کند و به معانی و مبانی آن می‌نگرد فکرش بازتر شده و بهتر می‌اندیشد و در زندگی و روش تربیتی خود و خانواده‌اش هم می‌تواند از آن استفاده کند و قطعا بسیار برای سبک زندگی‌اش مفید خواهد بود. از این رو چند سالی است که من با قرآن زندگی می‌کنم و تلاش کرده‌ام سبک زندگی‌ را با قرآن هماهنگ کنم.


*توصیه شما برای جوانان و انس با قران و قرار گرفتن در این مسیر چیست؟

تدریس قرآن برای فرد و کسی که آن را یاد می‌دهد خیلی خوب است و پیشنهاد می‌دهم هرکسی یک بار هم که شده این کار را در عمرش تجربه کند و نتایجش را خواهد دید. تاکنون با کلاس‌های قرآنی که برگزار کردم، شوق و علاقه زیادی را در من ایجاد کرد و اگر خدا کمک کند و فرصت داشته باشم تمایل دارم که کلاس‌های قرآنی بیشتری را برگزار کنم.

 

*همکاری دارالقرآن‌های منطقه و مراکز قرآنی شهر با فعالیت‌های شما وجود دارد؟

از امکاناتی که در شهرستان وجود دارد تاکنون استفاده نکرده‌ام و این دومین دوره کلاس‌های قرآنی است که برگزار می‌کنیم. البته شاید به خاطر تجربه کمی که در این راه دارم نسبت به افرادی که کلاس‌های بیشتری را تدریس می‌کنند از امکانات کمی استفاده می‌کنم. ولی انتظار دارم در هر شهری که می‌توانند کلاس قرآن را برقرار کنند و معلم قرآنی را برای این شهرها تربیت کنند و به سایر نقاط دور دست کشور بروند و امکانات لازم را هم به این مناطق برسانند که متاسفانه این مسئله خیلی کم است.


شاید امروز مسئولین و حتی خانواده‌ها به کلاس زبان بچه‌ها بیشتر اهمیت می‌دهند تا کلاس‌های قرآنی آنها؛ اما از جهاد دانشگاهی تشکر می‌کنم که وقتشان را برای ما می‌گذارند. جهاد حتی نحوه چگونگی کلاس و مکانش را با ما هماهنگ می‌کنند و پشتیبان ما هستند. از همه روند کلاس‌هایی که برگزار می‌کنیم آگاهی پیدا می‌کنند و ساعت دقیق کلاس‌ها را می‌دانند و ما را به حال خودمان رها نمی‌کنند. اگر کلاسی باشد به ما اجازه تدریس در آن کلاس را به می‌دهند و اطلاعات دقیق این کلاس‌ها را به ما می‌دهند تا اگر شرایط ما فراهم بود به این کلاس‌ها برویم و نسبت به این کلاس‌های رایگان قرآنی مبالغی را هم پرداخت می‌کنند.

 

او برای راه‌اندازی این کلاس نزدیک به ۵۰ هزار تومان هزینه کرده است و با توجه به قرآن‌هایی که در خانه داشته و قرآن‌های که شاگردان از منازلشان می‌آورند کلاس را اداره می‌کند. اما دوست دارد که مصحف قرآن در کلاسش یک شکل باشد تا با نظم و انسجام بیشتری این راه را ادامه بدهد و از مسئولین درخواست کرد که حداقل برای این کلاس‌ها مصحف قرآن کریم یک شکل را به تعداد شاگردان اختصاص دهند.


*تاثیر تربیت و تلاش‌های پدر و مادرتان را در حرکت به این مسیر چگونه دیدید؟

مادرم در حفظ قرآن بسیار برای من تلاش می‌کرد و در کودکی کمک کرد تا جز ۳۰ قرآن را حفظ کردم؛ اما چون وقفه‌ای بین آن افتاد برخی آیات را فراموش کردم اما مادرم از ابتدای تولد من نزدیک به ۲۰ سال است که کلاس‌های قرآنی می‌رود. همین نکته باعث شد من هم از ایشان تاثیر بپذیرم و به این سمت حرکت کنم.


*برنامه شما برای آینده کاری‌تان چیست و چه آرزویی در این حوزه دارید؟

برای آینده کاری‌ام این کلاس‌ها خیلی خوب است و همینطور که در حال درس دادن هستم یک سابقه خوب و تجربه مفید برای من خواهد بود. قطعا تاثیرات این مسیر در زندگی بسیار است و کمک‌های زیادی را در صبر، مباحث اخلاقی و حجاب برایم داشته است. آرزویم این است که بتوانم کلاس‌های قرآنی را توسعه بدهم و افراد بیشتری را جذب این کلاس‌ها کنم  و کلاس‌هایی را برای بچه‌ها بگذارم که آنها هم با قرآن آشنا شوند با آن انس بگیرند.

 

آری اگر با جان و دل آیات قرآن کریم را که به عنوان کامل‌ترین نسخه موفقیت برای زندگی خود بپیچیم و آن باور و در زندگی خود عملی کنیم مسلما آثار چشم‌گیر و فراوانی را در زندگی شاهد خواهیم بود و می‌توانیم تحول بزرگی را در زندگی خود ایجاد کنیم. این مسئله در طول تاریخ نیز شواهد بسیار زیادی داشته و تحولات زیادی در زندگی افراد مختلف با علایق و سلیقه‌های مختلف ایجاد کرده است که می‌تواند درس بزرگی برای ما باشد.

 

این مربیان و دانشجویان جوان در راه توسعه فعالیت‌های قرانی قدم گذاشته‌اند و با اقدامات مثبت جهاد دانشگاهی در این مسیر خوشبختانه شاهد فعالیت‌های خوب و اثرگذار در سطوح مختلف کشور و خانواده‌ها هستیم. آری جهاد دانشگاهی چشم‌ روشنی‌هایی را با این طرح به جامعه ارائه می‌کند که اثراتش بعدها  آشکار خواهد شد.

 

به گزارش ایکنا هدف از اجرای طرح دانشجو معلم قرآن کریم گسترش و توسعه معرفت قرآنی در میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی در سطح کشور در بخش‌های مختلف قرآنی، فراهم کردن فضایی برای فعالیت دانشجویان علاقه‌مند قرآنی برای فعالیت‌های قرآنی و استفاده از روحیه پویا و شاداب جوانان دانشجو برای انتشار فرهنگ قرآنی در کشور عنوان شده است.


در این طرح دانشجویان با شرکت در دوره‌ها می‌توانند از مزایایی مانند بهره‌مندی از کار دانشجویی، ایجاد زمینه‌های شغلی در مراکز قرآنی، دریافت گواهینامه آموزشی معتبر جهاددانشگاهی و حضور در کلاس‌های آموزشی رایگان بهره‌مند شوند. تدریس موفق اساتیدی که در این دوره حضور دارند و میزان تبحر آنها در این زمینه، ازجمله ویژگی‌های این دوره‌های آموزشی اعلام شده است.

 

 


ارتباط با ما

آدرس: تهران -خيابان انقلاب -خيابان قدس
خيابان بزرگمهر - پلاک 85

تلفن : 66402882-66970775
پست الکترونيک: isqa.ir@gmail.com