

زمان: 6 لغایت 8 آذر ماه 1396
مکان: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
میزبان: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
گزارش اجمالی
سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور با حضور ۱۰۰۸ شرکت کننده طی روزهای ششم تا هشتم آذرماه 1396 به میزبانی وزارتبهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. این جشنواره تاکنون ویژه دانشجویان بوده است و امسال برای نخستین بار در دانشگاهها، رقابتها برای اساتید نیز در نظر گرفته شد که منتخبان مرحله مقدماتی و دانشگاهی به مرحله نهایی و ملی راه پیدا کردند. این جشنواره در ابتدا در سطح دانشگاهها، دانشگاههای وزارت بهداشت، وزارت علوم، پیام نور، جامع علمی ـ کاربردی، علوم و معارف قرآن برگزار شد و منتخبان آن به جشنواره ملی راه یافتند.
اساتید در مرحله نهایی و ملی در سه بخش و ۱۰ رشته با هم به رقابت پرداختند . ۹۵ نفر از اساتید منتخب به رقابت مرحله نهایی راه پیدا کردند که آنها در بخش آوایی شامل رشتههای قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ ۵ و ۱۵ جز و کل و بخش معارف و سیره معصومین(ع) شامل مفاهیم نهجالبلاغه، آشنایی با تفسیر و ترجمه قرآن، بخش پژوهشی شامل مقالهنویسی، تألیف کتاب و بررسی و نقد کتاب در حوزه قرآنی با هم به رقابت پرداختند.
در بخش دانشجویی ۹۱۳ نفر در شش بخش و ۳۳ رشته شامل بخش آوایی، قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ اجزا ۵، ۱۰، ۲۰ جز و کل و نغمات آئینی(اذان، تواشیح، دعا و مناجاتخوانی)، بخش معارف و سیره معصومین شامل آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، حفظ موضوعی قرآن، ترجمه و تفسیر قرآن، احکام، و پرسمان قرآنی و .... بخش پژوهشی شامل بررسی و نقد کتاب و مقالهنویسی و ...، بخش فناوری شامل تولید نرمافزار و اپلیکیشن و کانالها و سایتها و ...، بخش ادبی شامل شعر، داستاننویسی، نمایشنامهنویسی و فیلمنامهنویسی، بخش هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه و منبتکاری، معرقکاری، و طراحی پوستر و ... با هم به رقابت پرداختند.
از مجموعه هزار و هشت شرکتکننده ۵۵۰ نفر آقایان و ۴۵۸ نفر بانوان بودند.
بیشترین شرکتکنندگان در بخش معارفی با ۲۲۸ هزار و ۷۵ نفر، بخش آوایی با ۵۷ هزار و ۴۳۵ نفر، بخش هنری با ۲۶ هزار و ۲۳ نفر، بخش پژوهشی با ۹ هزار و ۱۱۷ نفر، بخش ادبی با هشت هزار و ۱۷۹ نفر و بخش فناوری با چهار هزار و ۱۶۸ نفر بودند.
در این دوره از جشنواره قرآن و عترت در بخش افتتاحیه و اختتامیه به نوعی ویژه عمل شد. به گونهای که در افتتاحیه از کارگردان شهیر کشورمان سید داود میرباقری به دلیل خلق آثار دینی قرآنی تجلیل به عمل آمد و همچنین حاضرین در آئین افتتاحیه شاهد تئاتر قرآنی با عنوان فرات خون بودند و همچنین از برگزیدگان بخشهای مختلف این دوره از جشنواره در بخشهای هنری، ادبی و فناوری و ... که میان آثار آنها داوری شده است، تجلیل به عمل آمد.
در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات ۳۳۲ هزار و ۹۴۷ نفر در کل دستگاهها و دانشگاهها شرکت کردند و مخاطبان پنج میلیون نفر بود و اینکه حدود ۳۳۳ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند یعنی از هر ۱۵ مخاطب یک نفر در جشنواره حضور پیدا کرد که این رقم قابل توجه و چشمگیر است.
از این تعداد ۳۳۲ هزار و ۹۴۷ نفر از وزارت علوم ۵۶ هزار و ۵۰۰ شرکتکننده، وزارت بهداشت ۶۳ هزار و ۶۷ نفر، دانشگاه آزاد اسلامی با بیشترین حضور ۱۵۲ هزار و ۳۱۵ نفر، دانشگاه فرهنگیان هفت هزار و ۹۶۷ شرکتکننده از دانشگاه پیام نور هشت هزار نفر و از دانشگاه فنی و حرفهای ۲۷ هزار و ۵۵۷ نفر، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هزار و ۹۸۱ نفر و دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ۱۵ هزار و ۵۶۰ شرکتکننده به خود اختصاص دادهاند.
در بخش هنری ۲۶ هزار و ۲۳ نفر حضور داشتند.
در آیین اختتامیه نیز برنامه ویژهای با عنوان تلفیقی از اشعار الهام گرفته شده از آیات الهی همراه با موسیقی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید و در داوریها نیز از محضر اساتید و پیشکسوتان استفاده شده بود. در بخش هنری و ادبی از هنرمندان برجسته کشور جهت قضاوت دعوت شده بود، همچنین در بخش آوایی نیز از داوران بینالمللی و پیشکسوتان قرآنی کشورمان بهره گرفته شد.
مراسم افتتاحیه سهشنبه صبح، هشتم آذرماه 96 با حضور سیدحسن قاضیزاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برپا و مراسم اختتامیه نیز چهارشنبه 9 آذر ماه ، بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد.
پذیرش از متسابقان دوشنبه، ششم آذرماه 96 انجام و بخش معارفی که آزمونها به صورت کتبی بود، طی همین روز پس از اقامه نماز مغرب و عشا انجام شد، افتتاحیه رسمی صبح سهشنبه، هفتم آذرماه بود.
از منتخبان بخشهای معارفی و برگزیدگان بخشهای ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری که قبلا داوری شده است، تقدیر به عمل آمد.
در بخش معارف قرآنی در گروه اساتید ۲۴ شرکتکننده و در دانشجویان نیز ۱۷۲ شرکتکننده حضور داشتند و در رشتههایی همچون احکام، صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با سیره معصومین(ع)، نهجالبلاغه، پرسمان و حفظ موضوعی قرآن کریم با یکدیگر رقابت نمودند.
در این بخش به تفکیک ۲۴ دانشجو در رشته احکام، ۲۰ دانشجو در رشته صحیفه سجادیه و ۲۱ دانشجو در رشته آشنایی با احادیث اهل بیت(ع) ثبت نام کردهاند. همچنین ۲۲ دانشجو و ۱۲ استاد در رشته ترجمه و تفسیر قرآن کریم حضور داشتند.
در رشته سیره معصومین(ع) نیز ۲۳ دانشجو حضور داشتند و در رشته نهجالبلاغه ۲۰ دانشجو و ۱۲ استاد به رقابت پرداختند. در بخش معارف قرآنی و در رشته پرسمان ۲۲ دانشجو و در رشته حفظ موضوعی قرآن کریم ۲۰ دانشجو در سامانه جشنواره ثبت نام نموده بودند.
مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان صبح روز سه شنبه هفتم آذرماه برگزار شد. این مراسم با جمعخوانی قرآن توسط گروه تواشیح محمد رسول الله(ص) آغاز شد و پس از آن نیز یک اثر دیگر را اجرا کردند.
در ادامه محمدمهدی بحرالعلوم، دبیر سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان به ارائه گزارشی پرداخت و برگزاری جشنواره در این ایام را به فال نیک گرفت. وی گفت: در این جشنواره بیش از ۳۲۰ هزار نفر در ۳۰ رشته حضور داشتند که ۱۰۰۸ برگزیده به مرحله کشوری آمدهاند. برخی از رشتهها قبلا داوری شده و منتخبان آن امروز تجلیل میشوند.
بحرالعلوم همچنین از حضور ۵۸ داور کشوری و بینالمللی برای داوری رشتههای مختلف خبر داد و افزود: نهاد نمایندگی ولی فقیه نیز کمیته نظارت بر داوریها را تشکیل شده تا بر داوریها نظارت کنند.
دبیر جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان همچنین از رشد قابل قبول مخاطبان در این دوره خبر داد و بیان کرد: اگر همدل و همراه باشیم می توانیم افراد بیشتری را در کنار خودمان داشته باشیم که البته این بستگی به تنوع برنامه های قرآنی دارد.
در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش ادبی تجلیل به عمل آمد. در این بخش حسین عوض زاده یکی از برگزیدگان بخش کتبی رتبه خود در این مسابقات را به خانواده شهید محسن حججی تقدیم کرد.
شاهمیری یکی از برگزیدگان رشته فیلمنامه نویسی نیز به نمایندگی از مردم کرمانشاه از همدلی مردم قدردانی کرد و رتبه خود را هم به مردم زلزله زده این دیار تقدیم کرد.
حجتالاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، در مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان با اشاره به اینکه هر کدام از دانشجویان مشعل فروزانی در دانشگاه خود هستند، گفت: به واسطه قرآنی بودن شما برای دانشگاه نور قرآن را از شما دریافت کند.
محمدیان در ادامه به حضور بیش از ۳۲۰ هزار نفر در این دوره از جشنواره اشاره و اظهار کرد: یقیناً چندین برابر این آمار در بین دانشگاهیان حضور دارند که با قرآن مأنوس بوده اما فرصت حضور در جشنواره را نیافتهاند.
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها در ادامه صحبتهای خود در این مراسم ضمن قدردانی از مسئولان قرآنی دانشگاهها که مقدمات برگزاری جشنواره را فراهم کردهاند، خاطرنشان کرد: از وزارت بهداشت به لحاظ میزانی مسابقات قدرانی می کنم هرچند کسی که برای قرآن قدمی برمیدارد شأنی بالاتر از تشکر زبانی دارد.
وی در ادامه برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاهیان در روز آغاز ولایت حضرت مهدی(عج) را به فال نیک گرفت و افزود: قرآن ما را هدایت کرده است تا افتخار پیروی از ائمه را داشته باشیم. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ ...» خداوند در این آیه و آیه بعد نور خود را معرفی می کند و میفرماید؛ ای بندگان خدا اگر دنبال نور خدا هستید خانههایی قرار داده شده است که نور خدا در آنها قرار داده شده است.
وی با تأکید بر اینکه قطعاً اهل بیت رسول خدا مصداق اعلای این نور هستند، گفت: خداوند در آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» دستور میدهد و امر میکند که مردم با صادقین همراهی کنند. در تاریخ صادقتر از علی(ع) و فرزندان علی(ع) سراغ دارید به دنبال آن بروید؟ قطعاً وجود ندارد و پیدا نمیشود.
محمدیان همچنین بیان کرد: خداوند در آیات متعدد امر فرموده است که اگر سالک کوی خدا هستید باید وسیله داشته باشید. وسیلهها هم رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند.
وی در ادامه به اولین امتحانی که در عالم آفرینش به عمل آمد اشاره و اظهار کرد: اولین امتحان دستور به تعظیم در برابر انسان کامل افتاد. این اولین امتحانی بود که خدا ایجاد کرد و یک شکست را به ما نشان میدهد. یکی از انبیاء الهی به شیطان گفت میخواهم نزد خدا وساطتت کنم تا دوباره به درگاه الهی بازگردی، خدا پس از وساطت فرمود مانعی وجود ندارد اما شیطان باید در برابر قبر آدم سجده کند که شیطان قبول نکرد.
محمدیان با تأکید بر اینکه خداوند خواسته تا در برابر انسان کامل تعظیم کنیم، بیان کرد: آیههای فراوانی در قرآن آمده است که اگر دنبال صراط هستید راه کدام است و بیراه کدام. خداوند در سوره مبارکه حمد سه ویژگی صراط مستقیم انعمت علیم، غیرالمغضوب، علیهم والضالین عنوان کرده است.
وی با اشاره به این سه ویژگی جز در مقام معصوم جمع نمی شود، گفت: این سه ویژگی که به آن اشاره شد نشانه عصمت است. بنابراین خود قرآن آدرس صراط مستقیم را به خوبی داده است.
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها در ادامه خطاب به حاضران در این جشنواره گفت: اگر فکر کنید خدا به کس دیگری بیشتر از شما نعمت عطا فرموده است نسبت به خدا اجحاف کردهاید. قدر این نعمت را بدانید و انس خود با قرآن را بیشتر گردانید.
محمدیان همچنین به حضور بیش از ۲۸۰ هزار نفر در بخش معارفی این جشنواره اشاره و اظهار کرد: این همان موضوع شایسته دانشگاهها است. البته تلاوت و حفظ قرآن نیز مهم است اما همه اینها مقدمه ای برای معارف و شناخت قرآن هستند.
در بخشی از این مراسم از برگزیدگان بخشهای غیر حضوری شامل بخش ادبی، هنری، فناوری و پژوهشی تجلیل به عمل آمد.
در این بخش یکی از شرکتکنندگان که در بخش ادبی و رشته فیلمنامهنویسی حائز رتبه شده بود، ضمن قدردانی از مردم ایران به پاس همدلی بینظیر در پی زلزله استان کرمانشاه، رتبه خود را به مردم زلزلهزده تقدیم کرد.
همچنین یکی دیگر از شرکتکنندگان نیز به پاس پایان دادن به حکومت منحوس داعش رتبه خود را به سردار قاسم سلیمانی اهدا کرد. شرکتکننده دیگری نیز که در عنوانی که در این مسابقات را کسب کرده بود به خانواده شهید حججی اهدا کرد.
مراسم اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان چهارشنبه شب هشتم آذرماه 96 در تالار سوره حوزه هنری تهران و با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، سیدجواد حسینی، قاری بینالمللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن نیز حسین میرزایی، معاون فرهنگی وزارت علوم به بیان سخنانی پرداخت و گفت: نقلی از علامه طباطبایی وجود دارد که فرموده است، ماحصل قرآن، پیام قرآن و تمام قرآن این است که یک مقدار بالاتر بیاییم.
وی افزود: اگر با قرآن خواندن و همنشینی با قرآن قدمی بالاتر آمدیم معلوم میشود، اثری بر ما داشته است اما اگر این اتفاق نیفتاد باید خود را آسیبشناسی کنیم.
میرزایی همچنین به فرازهای پایانی دعای ختم قرآن اشاره و با تاکید بر اینکه قرآن نوری است که برای انسان آمده است، اظهار کرد: جای هیچ گلایهای نیست، اما امیدوارم جامعه بیشتر از این متخلق به اخلاق قرآنی باشد. به نظر میرسد قرآن در زندگی ما جاری و ساری نیست. همه ما برای جاری شدن قرآن در زندگی مسئول و مقصر هستیم و هرکسی در مسئولیتی که هست مقصرتر است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه از شما دانشجویان انتظار میرود که معارف را در دانشگاه ترویج کنید، بیان کرد: در این دوره از جشنواره درصد بالایی از شرکتکنندگان در بخش معارفی در جشنواره حضور یافتهاند، امیدوارم این ورود به معارف قرآن کریم به تدبر در قرآن کریم بینجامد.
وی خاطرنشان کرد: هر وقت قاریان و آشنایان با معارف قرآن کریم به گونهای عمل کنند که محل رجوع همه اطرافیان خود باشند و اخلاق قرآنی را در اطراف خود ترویج کنند، یک گام به ترویج قرآن نزدیک شدهایم و آن وقت است که معلوم میشود قرآن بر ما اثر گذاشته است.
میرزایی با تاکید بر اینکه قرآن تمام هستی است و به همین خاطر مهجور بودن قرآن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، گفت: افرادی که به عنوان قرآنی شناخته میشوند، انجام کارهای عادی هم برای آنها هم سخت خواهد بود. قاری که ادب نداشته باشد، کارش تمام است و اگر کوچکترین بیاخلاقی را در فرد قرآنی ببینند، نسبت به اصل موضوع شک ایجاد میکنند و بنابراین کار قرآنیها بسیار دشوار است.
معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم در ادامه صحبتهای خود اذعان کرد: مومن کسی است که همه از دست و گوش و زبان او در آسایش باشند، در واقع پیام و محصول ایمان این است.
ما باید اندیشه کنیم که اگر دیگران از دست و زبان ما در امان هستند، پس ما مومن هستیم و اگر نه که هیچ.
وی در ادامه با اشاره به برگزارکنندگان این دوره از جشنواره بیان کرد: همه شما مایه مباهات و افتخار هستید و کارهایی که در این جشنواره انجام دادهاید، شایسته بوده است. از میزبانی شایسته وزارت بهداشت قدردانی داریم.
میرزایی در پایان به میزبانی وزارت علوم از دوره آینده جشنواره خبر داد و گفت: امیدوارم در دوره آینده مسابقات مطلوبی را برگزار کنیم.
در بخشی از این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه حقایق ناب قرآنی برای همه انسانها و اعصار حجیت دارد، گفت: اگر بتوانیم حقایق ناب قرآن را استخراج و آن را در بهترین قالب به جامعه عرضه کنیم، برترین خدمت را به قرآن کردهایم.
وی افزود: خوش حال هستیم که در سی و دومین جشنواره ملی دانشگاهیان پیوند مقدس قرآن و عترت و دانشگاه نمود و بروز پیدا کرده است. بالغ بر ۱۲۰ رشته قابل تعبیه و تعریف با گزارههای قرآنی وجود دارد که متاسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده است.
محمدی با تأکید بر اینکه اگر امروز نتوانیم بعد چیرهدستی قرآن برای اداره انسان را ارائه کنیم، هیچ آیندهای برای جوامع نمیتوان متصور بود، افزود: هیچ گروهی به جز دانشجویان و دانشگاهیان نمیتواند تضمینی برای سلامت نسلهای آینده باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه دانشجوی امروز باید در مسیر حقجویی و حقطلبی پرچم به دست گیرد و از هیچ چیز نهراسد، تصریح کرد: نحوه مواجهه ما با قرآن باید به گونهای باشد که مورد شفاعت این کتاب آسمانی قرار گیریم؛ کسانی که مومنانه با قرآن برخورد میکنند مورد شفاعت قرار می گیرند و کسانی که ظالمانه به سراغ قرآن بروند، خسران خواهند دید.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تأکید بر اینکه اگر توسعه فعالیت قرآنی به فرهنگ قرآنی نیانجامد، خطرناک خواهد بود، اظهار کرد: عصر حاضر نیازمند استماع قرآن است، روزگار معاصر ما نیازمند دریافت پیام قرآن است تا بشنود و بداند و به آن عمل کند که «قسم به روزگار، قسم به تاریخ بشر، قسم به اعصار» و قسم به عصاره هستی که امام و پیشوای عصر است و قسم به عصری که آفاق حق بر کرانه ظلمت چیره می شود.
وی در ادامه با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ»، افزود: انسانی که همیشه در کاهش و کاستی سرمایه عمر و هستی است در هلاکت و گمراهی است. «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» در برابر این سوگند بزرگ و عظیم و این پیام مهم یک استثنای مهم نیز وجود دارد، استثنایی که رهاننده انسان از گمراهی و کاستی و هدایتگر انسان و اجتماع بشری به لفزایش کیفیت و کمیت زندگی است. آنچه این زبان همیشگی بشری را به سودی ابدی تبدیل می کند، ایمان، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: احقاق حق، اجرای حق و ادای حق در جامعه جز با یک حرکت و تصمیم گیری عمومی و استقامت و ایستادگی در برابر موانع نیست. این اصول جامع ترین برنامه حیات و شکوفایی انسان هاست و اکنون روشن می شود.
وی در ادامه با اشاره به مقام و منزلت سوره مبارکه «والعصر»، عنوان کرد: در زمان پیامبر (ص) وقتی اصحاب و یاران پیامبر(ص) به هم می رسیدند، پیش از آنکه از هم جدا شوند سوره «والعصر» را می خواندند و محتوای بزرگ این سوره کوچک را یادآور می شدند و سپس با یکدیگر خداحافظی می کردند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان برکات حضور قرآن در فضای آکادمیک و دانشگاهی پرداخت و با اشاره به اینکه ایجاد و تعمیق ارتباط قرآن با دانشگاه، مهم ترین مقدمه ایجاد دانشگاه اسلامی و مقوم آن است، گفت: امروز در جایگاه اختتامیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن دانشگاهیان به برکت قرآن است که شاهد استقبال و شکل گیری شبکه اصیل دانشگاهیان قرآنی در کشور هستیم. همین مهم ترین سرمایه های فرهنگی دانشگاه های ما هستند.
محمدی در ادامه در مورد کارکردهای مرابطه قرآن برای دانشجو، خاطرنشان کرد: امروزه در مباحث دانشگاه پژوهشی کارکرد دانشگاه را تنها انتقال محض دانش نمی دانند، بلکه تربیت افراد خلاق و صاحب تفکر انتقادی نیز از کارویژههای اصلی دانشگاه است. برقراری رابطه و انس با قرآن موجب رشد فکری و بالندگی شخصیتی دانشجو می شود. از آنجایی که مطابق تعالیم اسلامی و قرآنی قرآن کریم «حی» است، ارتباط و انس ما با قرآن چنانچه بی شائبه و از سر صدق باشد، این ارتباط و انس به مرابطه و موانست بدل می شود که همان رابطه و انس دو سویه است و بر همین اساس است که جوان شدید الربط و شدیدالانس با قرآن می شود و این حدیث محقق می شود که «مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ».
وی گفت: انسان در دوران مختلف زندگی بر اساس عوامل متعدد دارای میزان رشد عقلی، دینی، دانشی و فرهنگی است. ضریب ارتقاء رشد فکری و شخصیتی در دوران دانشجویی غالباً بالاترین ضریب رشد را دارد. پس موضوعات و فضاهای جدیدی را کشف و درک می کند. اگر دانشجو در این فضا در مسیر ارتباط با قرآن و افزایش شناخت و بینش نسبت به آن قرار گیرد، موجب تولید فکر و شخصیت مبتنی بر قرآن می شود و در نتیجه به انسان خبره و متخصصی که شخصیت او در دوران جوانی بر اساس قرآن شکل گرفته است، تبدیل می شود.
محمدی در ادامه این بخش از صحبت های خود در مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان به فوائد انس داشتن دانشجو با قرآن اشاره و اظهار کرد: اولین فایده آرامش بخشی است. برای سیر و حرکت در مسیر علم و پیشرف و تعقل به آرامش فکری و معنوی نیاز داریم. ذکر خداوند موجب آرامش است و یکی از عناوین مهم قرآن نیز ذکر است.
محمدی دومین فایده انس داشتن دانشجو با قرآن را حماسه سازی و آرمانگرایی عنوان کرد و افزود: دوره دانشجویی دوره حماسه گرایی و آرمانخواهی است دو مطالبه درونی دانشجو که قرآن هر دو را در بالاترین سطح تأمین می کندو مجموعه مفاهیم جهادی چه در حوزه جهاد اکبر و جهاد اصغر و شهادت طلبی و نیز کمال جویی و آزاداندیشی از جمله مفاهیم و کارکردهای قرآنی است که در سایه آن روحیه شجاعت و شهامت و کمال در نسل جوان حفظ و ضمانت می شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین به کارکردهای رابطه قرآن در ارتقاء هویت فرهنگی دانشگاه نیز اشاره و اظهار کرد: دو کارکرد فرهنگی مهم دانشگاه، در نظام اسلامی و جامعه انقلابی کارکرد هویت بخشی و اصالت بخشی به جامعه است. دانشگاه، هویت اسلامی و انقلابی جامعه را صیانت می کند و برای تأمین این نقش دانشگاه نیز قرآن هویت بخشی و هویت آفرینی می کند. همچنین دانشگاه جامعه را از استحاله فکری و اقتصادی و سیاسی باز می دارد و برای این نقش دانشگاه نیز قرآن اصالت بخشی می نماید.
وی افزود: پس با توجه به جایگاه و آموزه های قرآنی چنانچه دانشگاه ما در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی، عنصر هویت و اصالت خود را از قرآن اخذ کند، خود و جامعه را به استقلال و اصالت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می رساند.
محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود به افق های مطلوب در آینده جشنواره ها و مسابقات قرآنی دانشگاهیان اشاره و اذعان کرد: در حال حاضر در دهه چهارم از برگزاری مسابقات و جشنواره های قرآنی دانشگاهیان در موضعی قرار داریم که نیازمند بازتحلیل و واکاوی سازوکار این جشنواره ها و مسابقات در نظام فرهنگی و تبلیغی و ترویی قرآنی در دانشگاه ها و اثرات اجتماعی آن هستیم.
وی افزود: جشنواره ها و مسابقات قرآنی در دانشگاه ها برآینده و حاصل ناب ترین و بدیع تریم فعالیت های دانشگاهی قرآنی است و دانشگاه محل نخبگی و خلاقیت است. طبیعتاً برآیند این جشنواره ها می تواند الگوهای جذاب و مناسب فعالیت های قرآنی را در سطح جامعه راهبری نماید. مرجعیت علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی می بایست، موجب تفاوت جدی سطح برگزاری مسابقات و الگوسازی آن برای سایر مجموعه های قرآنی باشد. مسابقات قرآنی دانشگاه ها قطعه ای از منظومه توسعه فرهنگ قرآنی است که در تعامل با سایر قطعات باید در نهایت به انس بیشتر و ارتقاء سطح ارتباط دانشگاهیان با قرآن منتهی شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این مسابقه ایجاد رقابتی عمومی در جهت افزایش عمومی انس با قرآن و استفاده از کلام الهی است. همین نکته می تواند معیار و ملاک مهمی در تعیین میزان اثربخشی مسابقات قرآن کریم باشد. به دیگر سخن باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که برگزاری مسابقات گوناگون در سطوح متفاوت باید شوق عمومی برای پرداختن به قرآن کریم در دانشگاهیان را ایجاد کند و آنان را ترغیب نماید تا فرصت اندیشه خویش را صرف قرآن نمایند.
محمدی در بخش پایانی صحبت های خود بر لزوم شبکه سازی قرآنی در دانشگاه ها اشاره و اظهار کرد: در کنار این شبکه سازی ها باید حلقات تدبری دانشجویان و اساتید نیز تشکیل شود. گسترش حلقه های ذکر و تدبر در قرآن موجب شکل گیری فضای قرآنی و تذکر به قرآن در دانشگاه می شود. گسترش حلقات تدبر در قرآن به توسعه قرائت متدبرانه نیز کمک می کند. اگر تدبر قرآن در دانشگاه ها فراگیر شود، نقش هدایتگری قرآنی دانشگاه برای جامعه نیز پررنگ تر خواهد شد. تدبر قرآن زمینه ساز تفکر قرآنی و تفکر قرآنی مقدمه ساز تولد دانش های قرآنی می شود و دانش های قرآنی نیز مهد تمدن قرآنی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان بیان کرد: رواج و توسعه تدبر قرآنی در دانشگاهها و شکلگیری حلقات تدبری مطالبه جدی توسعه فرهنگ قرآنی از دانشگاه های ماست و امیدواریم که در سال های آتی جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان کشور ارائهکننده برترین الگوهای تعلیمی و ترویجی تدبر و انس با قرآن کریم نیز باشد.
در ادامه این مراسم از برگزیدگان بخش هنری که تجلیل از آنها به دلیل کمبود وقت در مراسم افتتاحیه به اختتامیه موکول شده بود، صورت گرفت و پس از آن از اساتید برگزیده رشتههای مختلف تجلیل به عمل آمد.
اجرای گروه تواشیح فاطر تبریز، گروه برتر این دوره از جشنواره، بخش دیگر این مراسم بود.


ارتباط با ما
آدرس: تهران -خيابان انقلاب -خيابان قدس
خيابان بزرگمهر - پلاک 85
تلفن : 66402882-66970775
پست الکترونيک: isqa.ir@gmail.com