» » تربیت اساتید نهج البلاغه در تراز دانشگاه تا ۵ سال آینده


7 بهمن 1396
تربیت اساتید نهج البلاغه در تراز دانشگاه تا ۵ سال آینده

محمدمهدی علیقلی مدیر موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغه بیان کرد: در نخستین دوره تربیت مربی نهج البلاغه دروس مختلفی ارائه شد و می‌توانم بگویم که تا حدود ۵ سال آینده می‌توانیم اساتیدی در تراز اساتید دانشگاه در این دوره‌ها تربیت کنیم.

محمدمهدی علیقلی مدیر موسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه در حاشیه اختتامیه نخستین دوره تربیت مربی نهج البلاغه و در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بیان کرد: این دوره در چهار ترم تنظیم شد و در ترم اول مباحث نهج‌البلاغه شناسی و دانش‌های بیرونی نهج‌البلاغه مورد بررسی قرار گرفت به این معنا که دانشجویان در این ترم با ساختار این کتاب گرانسنگ آشنا شدند و رابطه قرآن با نهج‌البلاغه و کتاب‌شناسی نهج البلاغه نیز ارائه شد.
وی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های آموزشی در ترم دوم این دوره تصریح کرد: در این ترم به دانش‌های ورود به نهج‌البلاغه پرداختیم، به این معنا که یک خطبه را باید از جهت سندی مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که این خطبه در چه زمان و مکانی صادر شده است و مخاطب آن چه کسانی بوده‌اند که این موارد دانش‌های ورود به نهج‌البلاغه را شامل می‌شوند.
علیقی در ادامه افزود: در ترم سوم نیز دانش‌های درونی نهج‌البلاغه مورد بررسی قرار گرفت، به این معنا که دانشجویان با بررسی خطبه از جهت واژگان، معنا و ... آشنا شدند که البته مباحث ادبی مانند کنایه، مجاز و استعاره را نیز شامل می‌شد تا بتوانند با متن نهج البلاغه آشنا شوند.
وی در پاسخ به این سؤال که منابع درسی این سرفصل‌ها چه بوده است؟ گفت: به طور کلی شش جلد کتاب تحت عنوان درسنامه نهج‌البلاغه منتشر کردیم که جزء کتب درسی ما است و همچنین از آنجایی که اساتید ما از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه هستند هر کدام تألیفاتی داشتند که ارائه می‌کردند، برای نمونه مجید معارف کتاب رابطه قرآن با نهج البلاغه را دارند و یا مصطفی دلشاد تهرانی کتاب آشنایی با نهج‌البلاغه را دارند، علاوه بر این استاد حسین استاد ولی نیز که در ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه و ... تبحر دارند در این دوره روش‌های ترجمه‌ نهج‌البلاغه را آموزش دادند.
علیقلی در ادامه بیان کرد: دانشجویان با متن نهج البلاغه و خطبه‌ها نیز آشنا شدند و پایان نامه این افراد این بود که هر یک موظف شدند تا یکی از خطبه‌های      نهج‌البلاغه را شرح کنند، به همین دلیل کسی که می‌خواست یک خطبه را شرح کند از شرایطش این بود که حداقل به سه ترجمه نهج‌البلاغه مراجعه کند، بعد از این تحقیقات پس از دو ماه هر کدام از دانشجویان یک مقاله علمی نیز ارائه دادند که به زودی به چاپ خواهد رسید.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مربیان این موسسه در سطحی هستند که بتوانند نهج‌البلاغه را در دانشگاه‌ها تدریس کنند یا خیر؟ تصریح کرد: در حال حاضر خیر البته اساتیدی را داریم که در گذشته با آنها کار کرده‌ایم و اکنون نیز در دانشگاه تدریس دارند اما اساتیدی که به عنوان خروجی این دوره‌ها بتوانند در دانشگاه‌ تدریس کنند حداقل تا پنج سال آینده معرفی می‌شوند و در حال حاضر این افراد برای موسسات و مراکز فرهنگی تدریس می‌کنند اما تا پنج سال آینده می‌توانیم مربیانی در تراز اساتید دانشگاه و برای تدریس نهج‌البلاغه در دانشگاه داشته باشیم.
علیقلی در انتها بیان کرد: سال آینده به این دلیل که برای امام علی(ع) دو ولادت داریم، کسانی که می‌خواهد مربی نهج‌البلاغه شوند باید در دوره‌های بعدی که موسسه اعلام می‌کند شرکت کنند و البته سال آینده در ۲۲ منطقه تهران نیز کلاس‌هایی را داریم و کسانی که قصد دارند با نهج البلاغه آشنا شوند می‌توانند در آنها شرکت کنند.


ارتباط با ما

آدرس: تهران -خيابان انقلاب -خيابان قدس
خيابان بزرگمهر - پلاک 85

تلفن : 66402882-66970775
پست الکترونيک: isqa.ir@gmail.com