» » شنیدنی‌ها از معلم قرآن زندان اوین


17 آبان 1396
شنیدنی‌ها از معلم قرآن زندان اوین

استاد قریب، نامی آشنا برای بسیاری از مددجویان زندان اوین و ناآشنا برای ما، اما مردم باید بدانند که چه کسی بسیاری از افرادی که خواسته و ناخواسته به گوشه زندان افتاده‌اند از حبس رهایی داده و آنان را بدون چشم‌داشتی به سمت زندگی سعادتمند رهنمود ساخته است، اما او طی این ۱۷ سال چه‌ها دیده است؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدحسن قریب، مدرس و پیشکسوت قرآنی از جمله قرآنیانی است که علاوه بر عمری تلاش، فعالیت، آموزش و تدریس در راه قرآن کریم، مدت ۱۷ سال است که در زندان اوین به امر آموزش به زندانیان این زندان می‌پردازد.

این مربی قرآن طی این سال‌ها و بدون داشتن هیچ‌ ادعایی به ویژه در زمینه دریافت حق‌الزحمه برنامه‌های مختلفی را در رابطه با آموزش قرآن در بندهای مختلف زندان اوین اجرا کرده و توانسته است تا زندانیان را به سمت قرآن و آشنایی با کلام وحی سوق دهد.

اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی و نیز آموزش به زندانیان، باعث شده تا در این مدت تعداد زیادی از ایشان علاوه بر اینکه با آموزه‌های قرآنی در رشته‌های مختلف آشنا شده‌اند، زمینه‌ای فراهم شود تا بتوانند آزادی خود را نیز به دست آورند حتی مجرمانی که به اعدام محکوم شده بودند نیز از مرگ حتمی نجات یافتند.

برپایی کلاس‌های متنوع قرآنی در بندهای زندان اوین

البته به دلیل وجود برخی مشکلات، وقفه‌ای کوتاه در برگزاری کلاس‌های این معلم در زندان اوین ایجاد شد که این مشکلات نیز برطرف شده و هم‌اکنون نیز مدتی است که این کلاس‌ها در رشته‌های مختلف در محل بندهای زندان در حال برگزاری است.

قریب در صحبت‌های خود از شور و اشتیاق فراوان زندانیان به فراگیری قرآن می‌گوید که چطور مجرمانی با جرائم سبک و سنگین به این سمت کشیده شده‌‌اند. نور قرآن، چنان در دل زندانیان تأثیر گذاشت که مجرمانی نظیر هواپیماربایان که قصد داشتند تا هواپیما را به سمت فلسطین اشغالی روانه کنند و یا برخی از کسانی که به اعدام محکوم شده بودند، با پناه بردن به آن از مرگ نجات یابند.

این پیشکسوت قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در رابطه با آشنایی خود با قرآن از دوران کودکی می‌گوید: من بچه خیابان ایران تهران که معروف به دارالمؤمنین است، هستم. مرحوم پدرم از همان دوران کودکی همیشه دست مرا گرفته و با خود به مسجد می‌برد که از همین دوران بود که به شدت تحت تأثیر انوار الهی قرآن قرار گرفته و علاقه‌مند به حرکت در این میسر شدم.

تجوید را فدای صوت نکنیم

در همان دوران پیش از انقلاب اسلامی بود که استاد عباس عطری که شاید جوانان امروز ایشان را نشناسند ولی ایشان از مدرسان و معلمان خوب قرآنی پیش از انقلاب بودند، کلاس قرآنی را در محله ما دایر کردند که بنده نیز به این کلاس ورود پیدا کردم. یکی از خاطراتی که بنده همواره از این استاد قرآنی در ذهن دارم این است که وقتی بنده اقدام به قرائت قرآن با صوت می‌کردم، این استاد بزرگوار به من گوش‌زد می‌کرد که با صوت نخوان! چرا که تجوید را فدای صوت خود می‌کنی که بنده الان درک می‌کنم که ایشان چه می‌گفتند و به اهمیت صحبت استاد خود پی برده‌ام.

پس از مدتی کلاس قرآنی در خیابان شریعتی زیر نظر استاد سیدمهدی سیف دایر شد که بنده نیز توانستم به حمد الهی در جلسات قرآن ایشان حضور پیدا کنم و بهره فراوانی از این استاد بزرگوار ببرم. البته پس از این دوران، بنده به دلیل اینکه از صوت خوبی برخوردار بودم و به تلویزیون نیز راه پیدا کرده بودم، از کلاس‌های قرآنی دور شدم و بیشتر به این امر پرداختم ولی پس از مدتی دوباره به سمت کلاس‌های قرآن روی آوردم.

در همین راستا بود که توسط یکی از آشنایان با محمدرضا پورزرگری از اساتید بسیار خوب قرآنی آشنا شدم و در محل موسسه دارالتحفیظ القرآن الکریم به کلاس و جلسات ایشان راه پیدا کردم. پس از اینکه مدتی در این جلسات شرکت داشتم به مسابقات قرآنی نیز راه پیدا کردم که البته بنده در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده‌ام، مقام دوم را کسب کردم.

پس از گذران مراحل مختلف فراگیری قرآن، خود بنده صاحب جلسه شدم، البته در این مدت از محضر اساتیدی همچون مرحوم علی اربابی، حسن ربیعیان، علی‌اکبر حنیفی، ثابتی، احد محمدی اصل، حسین اخوان اقدم و ... نیز استفاده کردم. هم‌اکنون نیز به توفیق الهی از دهه هفتاد دو جلسه قرآنی در منطقه سعادت‌آباد که محل سکونت بنده است، اداره می‌کنم که هر هفته برگزار می‌شود.

اینجا باید یادی از ابوالشهید مرحوم استاد علی اربابی کنم که بنده مدتی افتخار داشتم که از محضر این استاد بزرگ قرآنی تلمذ داشته و بهره ببرم. ایشان از اساتید قرآنی بودند که در کنار آموزش قرآن کریم، همواره بر روی مسئله اخلاق قرآنی و عمل به قرآن نیز تأکید فراوان داشتند و تا زمانی که در قید حیات بودند نیز این درس یعنی عمل به قرآن در طول زندگی را به همگان آموزش می‌دادند. بنده علاوه بر اینکه در جلسه قرآن ایشان که در منزل یکی از قرآنیان برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم، گه‌گاهی نیز برای تلمذ از این استاد بزرگ و معلم اخلاق قرآنی به لویزان که محل دائمی تدریس ایشان بود، می‌رفتم.

آغاز فعالیت قرآنی قریب در زندان اوین

این مربی پیشکسوت قرآنی در رابطه با چگونگی آغاز فعالیت قرآنی خود در زندان اوین می‌گوید: بنده کلاس‌های قرآنی خود در زندان اوین را با الهام از جمله‌ای از امام خمینی(ره) که فرمود «کلاس استاد درس نیست، ‌رفتار استاد، درس است» آغاز کردم و مدت ۱۷ سال است نیز به حول و قوه الهی تداوم یافته است. بنده بدون اینکه هیچ‌گونه حق‌الزحمه‌ای نیز از برگزاری کلاس‌های قرآنی در زندان دریافت کنم، به عشق آموزش قرآن به زندانیان به این عرصه ورود پیدا کردم تا بتوانم با استعانت از خداوند متعال دل ایشان را به سمت انوار الهی سوق دهم.

17 سال با قرآن در زندان اوین/ اعدامیانی که از مرگ نجات یافتند/ دلربایی قرآن از هواپیماربایان

در زندان برای جذب زندانیان به نور قرآن ابتدا با توجه به صوت خوبی که خداوند متعال به این حقیر اعطا کرده است، با خواندن چند رباعی و شعر با صوت، زندانیان را جذب کرده و در ادامه به سمت آشنایی با قرآن راهنمایی می‌کردم. شیوه بنده در آموزش به زندانیان این بود که ایشان اگر حتی یک آیه از قرآن را فرامی‌گرفتند، بنده با اعطای جوایز و تقدیرنامه ایشان را تشویق می‌کردم.

همچنین، درس‌های بنده در زندان شامل آموزش‌های مختلفی نظیر تجوید سطح یک و دو، صوت و لحن، حفظ و عمل قرآن است که پس از آموزش قرآن به زندانیان، بر روی مفاهیم قرآنی کار می‌کنم.

چگونگی تأثیر انوار الهی بر روی زندانیان

این مدرس قرآن در ادامه به تأثیر انوار الهی بر روی زندانیان اشاره کرده و می‌گوید: همواره سعی من بر این بوده است که قرآن را به شیوه بسیار ساده‌ای برای زندانیان ارائه کنم تا ایشان بتوانند از این منبع عظیم الهی استفاده کنند. بنده توانستم تا در این مدت علاوه بر تدریس قرآن به زندانیان، زمینه‌ای را فراهم کنم تا برخی از ایشان حتی به آزادی از زندان دست پیدا کنند که البته این امر تماما مربوط به الطاف الهی است و بنده‌ به خودی خود کاری صورت نداده‌ام.

به حول و قوه الهی طی این مدت ۱۷ سالی که از فعالیت بنده در زندان اوین می‌گذرد، مجرمان زیادی توانسته‌اند تا با پناه بردن به قرآن از زندان آزاد شوند که بنده نیز خاطرات زیادی از این اتفاقات دارم. به یاد دارم که چند سال پیش چند نفر از هواپیماربایانی که قصد داشتند تا هواپیمای جمهوری اسلامی را ربوده و به فلسطین اشغالی ببرند، پس از دستگیری به زندان منتقل شده و دو نفر از ایشان نیز حتی حکم اعدام داشتند که به توفیق الهی توانستیم با آشنا کردن ایشان با قرآن و پناه بردن این افراد به این منبع عظیم الهی، زمینه‌ای فراهم کنیم تا این دو نفر از مرگ نجات یابند.

در این راستا بنده برای اینکه به همگان نشان دهم که این افراد که فریب عده‌ای را خورده و دست به چنین اقدامی زده بودند، توبه کرده و به قرآن پناه برده‌اند، از شبکه قرآن و معارف سیما دعوت کردم که برای انجام مصاحبه‌ای با ایشان اقدام کند که همین امر نیز صورت گرفت و پس از پخش مصاحبه‌ای از این زندانیان که در ماه مبارک رمضان پخش شد، زمینه برای تخفیف جرم و در نهایت نیز آزادی ایشان از زندان فراهم شد.

زندانیان استعداد خوبی برای یادگیری قرآن دارند

باید اذعان کنم بسیاری از زندانیان، مجرمانی هستند که بنا به دلایل مختلفی از جمله مالی در حبس هستند و شاید گناه بزرگی را مرتکب نشده باشند. هنگامی که قرآن را به این افراد عرضه می‌کنیم با شور شعف خاصی به انوار الهی پناه می‌برند و بعضا نیز استعدادهای بسیار خوبی در میان ایشان برای پرداختن به امر قرآن وجود دارد.

خلاصه، بنده طی این مدت که در بندهای مختلف زندان اوین مشغول به فعالیت قرآنی هستم، برنامه‌های مختلفی را برای زندانیان اعم از آقایان و بانوان اجرا کرده‌ام که از جمله آن‌ها می‌توان به کلاس‌های مختلف قرآنی، زیارت عاشورا، برپایی نماز جماعت و ... اشاره کرد و باید بگویم که می‌توان با استفاده از قرآن، این منبع نور الهی کاری کرد تا مجرمان نیز که بنا به دلایل مختلف در زندان به سر می‌برند، از آلودگی‌ها پاک شده و به جامعه بازگردند تا بتوانیم در پناه قرآن جامعه‌ای بدون جرم و جنایت و بزهکاری داشته باشیم.


ارتباط با ما

آدرس: تهران -خيابان انقلاب -خيابان قدس
خيابان بزرگمهر - پلاک 85

تلفن : 66402882-66970775
پست الکترونيک: isqa.ir@gmail.com